Overzicht van alle vaardigheden, processen en interventies

Alle basishoudingen, vaardigheden en processen die aan bod komen in de Coaching Opleiding

Module I: Basisattitudes, instellen, afstemmen, helder communiceren en doelstellingen helpen bepalen

In deze module leer je de basishoudingen voor het versterken van je innerlijke veerkracht, gecenterd zijn en zelfzorg: Je lichaamshouding en de manier waarop je kijkt, communiceert en omgaat met je gevoelens, bepalen of je al dan niet in contact bent met je innerlijke kracht. Het bepaalt of je al dan niet de emoties van anderen overneemt. De basistechnieken die je hier leert laten je toe om sterke betrokkenheid en effectieve communicatietechnieken te combineren met het bewaken van de eigen integriteit en met het behoud van je mentaal-emotionele grenzen. Stevig lichaamsbewustzijn, bewustzijn van je ademhaling en je energiestroom zijn daar een belangrijk onderdeel van. Deze vaardigheden zijn onmisbaar voor iedereen die groepen of individuen begeleidt.
In deze eerste module maak je ook al kennis met het PAVA-bewustzijnsmodel. Je leert al enkele basistechnieken om iemands bewustzijnsniveau te meten en te verhogen aan de hand van het PAVA-bewustzijnsmodel.
In deze module leer je ook de juiste vragen stellen, die je connectie met je cliënt versterken en die je cliënt ondersteunen om meer bewustzijn te krijgen over zichzelf en over het eigen funcitoneren. Je leert hoe je een intake-gesprek voert, een coachingtraject aanpakt, opvolgt en afrondt.

Overzicht van alle vaardigheden van module I

Verder leer je de volgende vaardigheden in de vingers krijgen:
• Het verschil tussen coaching, mentoring, consulting, training en therapie.
• Jezelf positioneren binnen deze domeinen.
• De kracht en de valkuilen van elk van deze 5 aspecten herkennen.
• Expliciet en impliciet mandaat voor coaching
• Resonantie en betrokkenheid opbouwen via woordgebruik, lichaamshouding en stem
• Flexibiliteit in stemgebruik: volume, projecteren, basistoonhoogte en intonatie
• Beheersing van verschillende soorten backtracking voor het bevorderen van resonantie
• Communicatierichting: communiceren met het oog op de belangen van de ander.
• Het contact met je lichaam houden en stevig verankerd zijn in jezelf.
• Je aandacht bundelen en gecenterd blijven (in je buik-, hart, en hoofdenergie)
• Bewustzijn van je ademhaling en van je energiestroom.
• Psychisch-emotionele Grenzen deel I: Het belang van perifere waarneming
• De kwaliteit van betrokken neutraliteit ontwikkelen.
• Volledig acceptatie van je cliënt en van wat er gebeurt tijdens een coaching-gesprek
• Consequent ecologisch, niet-oordelend en ondersteunend taalgebruik hanteren.
• Het verschil kennen en toepassen tussen beschrijvende taal en evaluerende taal
• Het Clean Language model
• Doelstellingen en wensen helpen formuleren en bijsturen.
• Bewust maken van waardenhiërarchie en waar nodig herprioretiseren.
• Concrete doelstellingen verbinden aan waarden.
• Het 3-fasengesprek (Probleem – oplossing/doelen – hulpbronnen) onder de knie krijgen.
• Het verschil tussen probleem-oplossend coachen en doelgericht coachen.
• Congruente en eenduidige communicatie: in woord, lichaamstaal en intonatie
• Innerlijke krachtbronnen bewust maken en deze in elke situatie beschikbaar houden.
• De 5 waarnemingsposities: vanuit jezelf, observator, de ander, het systeem en het universum
• Je eigen ‘model van de wereld’ in kaart brengen en scheiden van dat van de cliënt
• Het verschil tussen ondersteunen en oplossen; tussen adviseren en bewust maken
• Je eigen sterktes en zwaktes kennen. Je werkpunten gericht aanpakken.
• Als coach maximaal vertrouwen op alle informatie uit je onderbewuste.
• Je cliënt helpen om de kracht en de rijkdom uit hun onderbewuste aan te boren.
• De eigen rol als coach bepalen en afbakenen.
• Intakegesprek houden, afspraken maken, doesltellingen en interventies bepalen.
• Bepalen en bewaken van kader, beoogd effect, inhoud en missie van een coaching opdracht.
• Leren werken met het PAVA-bewustzijnsmodel. De scores voor de 4 fundamentele
bewustzijnsparameters (Perceptie, Acceptatie, Visie en Actie) leren bepalen en verhogen in elke situatie.
• De 3 basisvoorwaarden voor verandering: jezelf vanuit metastandpunt kunnen zien, jezelf zien als iemand
die in evolutie is en toekomstperspectief hebben of creëren.
• Anderen begeleiden vanuit een stevig intern referentiekader, met openheid voor informatie van buitenaf
en behoud van psychisch-emotionele grenzen.
• Inzicht verwerven in de psychische mechanismen: incongruentie, zelfsabotage, onderdrukking,
introjectie, projectie, overdracht en tegenoverdracht.

Module II: Coaching-opdrachten definiëren en volbrengen; principes en kaders voor coaching; de dynamiek van het positief beïnvloeden

In deze module leer je zelf-saboterende neigingen van je cliënt herkennen en ombuigen tot eenpuntige doelen.
Je leert hoe je de belangrijkste overtuigingen van je cliënt in kaart brengt, hoe je hem/haar de kracht laat putten uit de ondersteunenede overtuigingen en de belemmerende overtuigingen laat transformeert tot helpende overtuigingen.
Je laat je cliënt bewust worden van de manier waarop hij/zij omgaat met emoties en van de impact ervan op zijn/haar leven.
Je leert je cliënt een overzicht maken van zijn/haar levensgebieden en een update maken van het relatief belang van elk van die gebieden.
Je leert de verschillende niveaus van moeilijkheden, problemen en oplossingen herkennen en hanteren, volgens het kader van de Logische Niveaus.
Verder maak je kennis met het coachen vanuit transpersoonlijk perspectief. Je leert ervan uitgaan dat zowel jij, in de rol van begeleider, als je cliënt, veel meer is dan de persoonlijkheid, veel meer dan de verhalen, het verleden, de moeilijkheden, de eventuele traumatische gebeurtenissen, de gehechtheden en aversies.
In deze module leer je de 3 bewustzijns-transformerende houdingen in jezelf versterken en actief houden: volledige acceptatie, zuivere en brede waarneming en visie-gerichtheid.

Overzicht van alle vaardigheden van module II

Transpersoonlijke coaching deel I:
• Herkennen en oproepen van eenheidservaringen en de kracht die erin zit toegankelijk maken.
• Jezelf en de cliënt kunnen zien vanuit eenheidsbewustzijn: als iemand die volledig in de eenheid zit.
• Kenmerken van eenheidsbewustzijn ten opzichte van die van afscheidings-bewustzijn.
• De oorzaken van angst, schuld, spijt of schaamte transformeren via de benadering van non-dualiteit.
• Zelfvergeving en vergeving van anderen vanuit het transpersoonlijk standpunt.

#####Op de 3 filmpjes hieronder geeft Joost Vanhove achtergrondinformatie over eenheidsbewustzijn (non-dualiteit) en over het belang ervan voor zelfontplooiing en voor het begeleiden van anderen. De 3 filmpjes volgen inhoudelijk op elkaar.

Elk van de 3 bewustzijns-transformerende houdingen versterken en ze tegelijkertijd actief houden:

  1. Volledige acceptatie van wat er nu is (dit betekent niet ermee akkoord gaan of je erbij neerleggen!).
  2. Helder onderscheidingsvermogen ontwikkelen en behouden.
  3. Bewust zijn van doelstellingen, visie en missie.
    • Omgaan met manipulatie, emotionele chantage, sub-assertiviteit, assertiviteit en agressie.
    • Omgaan met inconsequenties, obstakels en zelf saboterende mechanismen bij jezelf en bij je cliënt.
    • Je eigen sterktes en zwaktes kennen. Je werkpunten gericht aanpakken.
    • Beperkende overtuigingen transformeren tot ondersteunende overtuigingen.
    • Werken met kernovertuigingen. Bewust maken en transformeren van beperkende kern-overtuigingen
    • Nagaan op welke terreinen je als coach deterministische versus vrije wilsovertuigingen hebt
    • Emotionele intelligentie: Interventies over onderdrukking, permissiviteit, parasietemoties
    • Permissiviteit toetsen en vergroten van de vier basisemoties: vreugde, angst, verdriet en boosheid.
    • Emotionele trauma's herkennen en helpen integreren.
    • Inschatten waar iemand staat in zijn/haar persoonlijke ontwikkeling.
    • Tijdens het coachen bepalen van minimale interventie voor maximaal effect
    • Verschillende niveaus van moeilijkheden, problemen en oplossingen herkennen en hanteren.
    • In kaart brengen en herprioretiseren van de iemands belangrijke levensgebieden
    • Coachen met de logische niveuas: omgeving, gedrag, capaciteiten, waarden en overtuigingen, identiteit
    en missie/spiritualiteit.
    • Psychisch-emotionele Grenzen deel II: Het verschil herkennen tussen iemand die ondoordringbare muren
    optrekt; iemand die geen grenzen heeft (volledig openstaat voor alle invloeden van buitenaf) en iemand
    die duidelijk afgebakende en waar nodig semi-doorlaatbare grenzen heeft. Herkennen wanneer de 3
    modaliteiten aan de orde zijn en bewuste leren kiezen voor elk van de 3 modaliteiten.
    Transpersoonlijke coaching deel II:
  4. Het verschil kennen tussen wat je wil, wat je nodig hebt en wat er nodig is (voor het groter geheel).
  5. Gehechtheden en aversies herkennen en loslaten.
  6. Het verschil tussen persoonlijke en transpersoonlijke coaching herkennen en toepassen.
  7. Het verschil tussen impliciet en expliciete transpersoonlijke begeleiding herkennen en toepassen

Module III: Systematisch werken met de coaching-competenties van de International Coaching Federation (ICF).

In deze module spitsen we ons toe op de ICF-coaching competenties. De meeste van die competenties heb je intussen al leren toepassen in jouw oefen-coachings.
Je leert nu ook werken met de ‘ICF markers’. Deze markers zijn de concrete toepassingen van de ICF competenties: heel specifieke do’s en don’ts. Aan wat je als coach precies zegt (of niet zegt), aan wat je al dan niet opmerkt en benoemt van je cliënt, aan het soort vragen dat je stelt en aan de manier waarop je richting geeft aan je coachingsgesprek kan een buitenstaander horen en zien in welke mate jouw coachingsessie voldoet aan de ICF competenties.

Supervisie-bijeenkomsten

Een belangrijk deel van die derde module zijn de supervisie-sessies, die je buiten de 3 dagen training doet. Onder begeleiding van de trainer werken we in kleine groepjes (van 4 of 5 cursisten) om de ICF competenties in de praktijk onder de knie te krijgen. Om beurten doet iedereen van het groepje een coachingsgesprek met iemand die ze nog niet kennen. Nadien krijg je feedback van de trainer. De observatie van je mede-cursisten, inclusief de feedback die zij krijgen, zijn ook belangrijke leermomenten. Reken voor die supervisie-bijeenkomsten op een 4-tal extra dagdelen (van 4 tot 5 uur). In deze module, maar ook al in de voorgaande modules, krijg je de nodige info om je voor te bereiden op je ICF erkenning als coach (o.a. over hoe je een potfolio met je coachingervaring opbouwt).

Module IV: Krachtig en authentiek leiderschap: diepgaande interventies en veranderingsprocessen.

In deze module krijg je de finesses onder de knie om alle basishoudingen en –principes te combineren. Dit doe je onder andere via een aantal specifieke werkmodellen en processen die ontwikkeld zijn in Centrum GEA. Duizenden cliënten hebben in de loop van de voorbije jaren kunnen genieten -soms al na één of twee sessies- van de sterk-transformerende effecten van deze benaderingen: de verschillende onderdelen van Zelf-Integratie, het Helend Gesprek, De Sleutel van Creatie, _de Directe Emotionele Release (D.E.R.) _en de 7-Generatie Healing.
Verder leer je -in de holistische geest eigen aan GEA- veranderingswerk doen met oogbewegingen, metaforisch coachen, coachen op belemmerend perfectionisme, op de 4 taboes (dood, geld, seks en eten) en op de samenhang tussen de kwaliteiten uniek zijn en verbondenheid. Je leert je cliënten hoe ze hun eigen autoriteit en eindverantwoordelijkheid voor hun leven en geluk (hetgeen veel mensen onbewuste afgegeven hebben) kunnen terugnemen.
De kracht van deze werkmethodes zit in de combinatie van het coachen op bewust en op onbewust niveau, het (impliciet) coachen op niveau van de persoonlijkheid en op niveau van het transpersoonlijke, op niveau van het rationele en van het intuïtieve, op niveau van zowel het lichamelijke, het emotionele, het mentale, het spirituele als het energetische niveau.
Alle elementen van deze benaderingen en processen leer je ook impliciet toepassen in een ‘gewoon gesprek’, puur door je niet-oordelende houding, je sterke aanwezigheid, je openheid van geest en je specifieke manier van vragen stellen.

Overzicht van alle vaardigheden van module IV

Zelf-Integratie, een coaching methode om in het reine te komen met jezelf en met je verleden en om je innerlijke krachtbronnen aan te boren. Deze methode is zeer efficiënt voor het oplossen van onverwerkt verlies, afscheid, abrupte veranderingen en gevoelens van spijt en schuld. De methode is een krachtig hulpmiddel om je zelfbeeld en je eigenwaarde van binnenuit te doen groeien. Zelf-Integratie wordt intussen door heel wat coaches en psychologen in België en Nederland toegepast. De benadering is uitvoerig uiteengezet in het boek Het Gouden Geschenk, het proces van Zelf-Integratie (uitg. Ankh-Hermes, 2007) geschreven door Joost Vanhove.

Hieronder vind je een video-opname waarin de trainer een live demonstratie geeft, achtereenvolgens van Zelf-Integratie deel I en van Zelf-Integratie deel II. Omwille van de discretie heeft de clië
Zelf-Integratie, een coaching methode om in het reine te komen met jezelf en met je verleden en om je innerlijke krachtbronnen aan te boren. Deze methode is zeer efficiënt voor het oplossen van onverwerkt verlies, afscheid, abrupte veranderingen en gevoelens van spijt en schuld. De methode is een krachtig hulpmiddel om je zelfbeeld en je eigenwaarde van binnenuit te doen groeien. Zelf-Integratie wordt intussen door heel wat coaches en psychologen in België en Nederland toegepast. De benadering is uitvoerig uiteengezet in het boek Het Gouden Geschenk, het proces van Zelf-Integratie (uitg. Ankh-Hermes, 2007) geschreven door Joost Vanhove.

Video-opname van een live demonstratie van achtereenvolgens deel I en deel II van Zelf-Integratie. De cliënt heeft, omwille van de discretie, de naam gewijzigd van de persoon waarrond ze werkt.

Metaforische coachen: de beeldspraak van je cliënt herkennen en erop voortbouwen
De Sleutel van Creatie is een eenvoudig model om je (of jouw organisatie) op een directe manier te
laten werken met doelen, de achterliggende waarden, de tijdslijn en de 5 waarnemingsposities. Het laat je
toe om duidelijk je visie, missie en doelstellingen op te bouwen of te updaten. Gebruik makend van
symbolen en plaats-ankers kom je er vanzelf bij welke doelen het best aansluiten bij jou of bij je
organisatie, hoe je die doelen concreet kunt realiseren en wat de impact ervan is op alle betrokkenen.
Het Uitklarend Gesprek, ook Helend Spreken genoemd, is een manier van spreken, met ingebouwde
veiligheid en grenzen, om gespannen relaties te ontmijnen en om moeilijke boodschappen op een
duidelijke en niet aanvallende manier over te brengen.
• De oogbewegingen ‘aflezen’ en erop inspelen. Met behulp van enkele oogbewegingstechnieken leer je
bij je cliënt beperkende patronen transformeren en zware emotionele ladingen te neutraliseren.
• Werken met het autoriteitsthema en eindverantwoordelijkheid:
Herkennen wanneer de cliënt de ‘verloren’ of ‘afgegeven’ autoriteit projecteert op de ander.
• Met de _Directe Emotionele Release _- methode leg je op een vlotte manier je innerlijke weerstanden,
negatieve emoties en beperkende overtuigingen bloot en leer je deze gemakkelijk loslaten.
• _No nonsense yoga _(body awareness, fysieke kracht en mentale fitheid). 30 jaar ervaring in
zelfontplooiing wordt in deze benadering samengebracht tot een set van instant inzetbare technieken. De
attitudes en oefeningen (in tijdsduur variërend tussen 3 seconden en 5 minuten) die je hier leert, hebben
een diepgaand effect. Ze helpen je om je energie te focussen, om je aandacht op te frissen (vb na
moeilijke of lange besprekingen), om mentaal en lichamelijk fitter te zijn en om zowel alert als ontspannen te zijn in wat je doet. Deze oefeningen zijn snel aan te leren aan de coachee of aan een team. Er wordt
een mix aangeboden van aandachts-, stretching-, ademhalings-, visualisatie-, hand-, arm-, rug- en
oogbeweginsoefeningen uit verschillende tradities, waaronder hatha yoga, kriya yoga, Tibetaanse yoga,
Taoïstische yoga, mindfuness, advaita vedanta, ademhalingscoaching en Edgu.
• In deze module leer je Uniek zijn en Verbondenheid ervaren als 2 aparte kwaliteit, die je kan combineren
en die je elk maximaal kan ontwikkelen: Volledig jezelf zijn (contact met je eigenheid hebben en houden)
én je volledig kunnen verbinden met de ander.

In de loop van deze module leer je ook de volgende vaardigheden en houdingen onder de knie krijgen:
• De kwaliteit van neutraliteit en integer leiderschap verfijnen.
• Eigen specifieke coaching- en therapie-achtergrond toepassen in de coaching-praktijk.
• Het verschil herkennen tussen remediërend, generatief en evolutief coachen.
• Leren luisteren naar en inspelen op de vraag achter de vraag.
• De effecten van je benadering en techniek kalibreren en bijsturen.
• De signalen van je intuïtie sneller en duidelijker oppikken
• Jezelf bekijken vanuit meta-positie als krachtig instrument voor zelfontplooiing.
• Werken met het zelfbeeld: verwijten aan jezelf herkennen en omvormen tot zelfwaardering
• Bewustwording van je innerlijke dialoog en van je innerlijke beelden en van de effecten hiervan
• Werken met de tijdslijn, o.a. je toekomstige zelf, die je doelen gerealiseerd heeft, bezoeken
• Herkennen van psychopathische, neurotische en psychotische symptomen.
• Je grenzen als coach kennen en weten wanneer je best naar wie doorverwijst
• Perfectionisme gericht aanpakken: zelfacceptatie combineren met compromisloos doelgericht zijn
• Integreren van de 3 grote taboes: geld, seks, dood; en het 'verborgen' taboe: eten.
• De (over)verantwoordelijkheid die je van anderen overgenomen hebt, aan hen teruggeven
• De verantwoordelijkheid voor jouw leven, die anderen van jou overgenomen hebben, terugnemen
• De 3 basisinstellingen van een goede coach instant kunnen oproepen:
1. vertrouwen in jezelf en in de info van je onderbewuste
2. rust en ontspanning voelen en uitstralen
3. ontspannen alert zijn en helder observeren